Pripravené prostredie v Montessori prístupe

Pripravené prostredie. Pod týmto pojmom si človek neznalý základných myšlienok Montessori pedagogiky môže predstaviť naozaj čokoľvek. Jedná sa však o jeden zo základných princípov, ktorý má svoje jasné aspekty a špecifiká. Je to prostredie priaznivé k vývinovým potrebám dieťaťa, podporuje jeho prirodzený záujem, dáva podnety pre zaujímavú, podnetnú a nezávislú činnosť, dáva priestor na neustále objavovanie. Samozrejmosťou je aplikácia týchto princípov v Montessori zariadeniach, avšak aj pre organizáciu domáceho prostredia sú tieto princípy veľkým prínosom.

 

JEDNODUCHOSŤ

Menej je niekedy viac. A u malých detí to platí mnohonásobne viac. Dnešná doba je špecifická tým, že deti už netrpia nedostatkom podnetov, ako tomu mohlo bývať v minulosti. Majú ich absolútny prebytok a často sú tieto podnety „prázdne“. Nevedia dlhodobejšie zaujať pozornosť dieťaťa a neposúvajú dieťa dopredu, často ho len krátkodobo zabavia. Zvlášť čím je dieťa menšie tým viac platí, že dieťa najviac ocení tie najobyčajnejšie predmety. Nezabúdajme preto na to pri výbere hračiek a pri zariaďovaní detskej izby.

VEĽKOSŤ NÁBYTKU, VŠETKO NA ÚROVNI DIEŤAŤA A SLOBODA VÝBERU

Ak nám to možnosti dovolia, je ideálne prispôsobiť veľkosť nábytku dieťaťu, minimálne v jeho detskej izbičke. Malý pracovný stolík so stoličkou, za ktorý si bezproblémov sadne. Poličky, na ktoré dočiahne. Pomôcky, ktoré si zvládne vybrať a preniesť samé. Prostredie sa snažíme zariadiť tak, aby dieťa mohlo čo najsamostatnejšie fungovať a aspoň v väčšine prípadov nepotrebovalo pomoc a asistenciu dospelého. V neposlednom rade takto dieťa získava slobodu pri výbere aktivity, o ktorú má aktuálne záujem.

 

SYSTÉM, USPORIADANIE, PREHĽADNOSŤ

V Montessori prostredí, a to platí aj pre domáce, by všetko malo mať svoje logické usporiadanie, zmysluplný systém a prehľadnosť. Počet aktivít v poličkách sa snažíme regulovať, prispôsobiť aktuálnemu záujmu dieťaťa. Nechajme radšej aktivít v poličkách menej a častejšie ich rotujme. Aktivity v poličkách je ideálne umiestniť na podnosy. Dieťa si tak celú aktivitu môže samé preniesť na príslušné miesto a má hneď k dispozícii všetko čo potrebuje.

 

OHRANIČENÝ PRIESTOR NA PRÁCU

V Montessori prostredí sa často stretnete s tým, že dieťa pracuje na malom prenosnom koberčeku. Má to svoj veľký význam. Deti často inklinujú k práci na zemi, bez patričného ohraničenia sa im však ťažko udržuje poriadok a tým aj pozornosť na danú aktivitu. Koberček priestor na prácu presne ohraničí, dieťa má všetko, čo potrebuje na tomto malom priestore, ľahšie si udrží poriadok a tým má aj celú aktivitu lepšie „pod kontrolou“.

 

REÁLNE PREDMETY

V dnešnej dobe sa často snažíme reálne a ľahko zničiteľné veci nahradiť ich nezničiteľnou náhradou. Deťom kupujeme plastové tanieriky, nerozbitné poháriky. V Montessori prostredí sa snažíme robiť presný opak. Riad ako taniere, šálky, misky či džbániky by mali byť z materiálu, ktorý bežne používame aj my – sklo porcelán (veľkosť samozrejme prispôsobená dieťaťu). Ak sú tieto predmety rozbitné, dieťa sa s nimi učí narábať s opatrnosťou.

PRIPRAVENÝ DOSPELÝ

K pripravenému prostrediu nepochybne patrí aj pripravený dospelý. V škôlke/škole je to učiteľ, v domácom prostredí rodič. Znalosť Montessori princípov je pre rodiča nepochybne veľkou výhodou. Ak však rodič v tejto problematike nie je zbehlý, stačí pamätať na tie najzákladnejšie princípy – jednať s dieťaťom s rešpektom, bez pohŕdania či povýšenia, načúvať mu, pozorovať ho.

Prihláška

Tu si môžete stiahnuť registračný formulár a vyplnený ho poslať na email montesmile@montessori-zilina.sk alebo priniesť osobne.