Súčasný štátny systém predprimárneho vzdelávania nenapĺňa očakávania mnohých rodičov. V istom okamihu si začnú klásť otázku, aké existujú alternatívy k tomuto systému. Na Slovensku máme širokú paletu súkromných škôlok, založených na rôznych pedagogických prístupoch. K týmto alternatívnym materským školám sa radia aj montessori škôlky. Prečo sa však rozhodnúť práve pre montessori? Čo je na tejto metóde také skvelé, aby jej dal rodič prednosť pred systémom, ktorý tu funguje desaťročia a je hradený štátom? V čom sú jej hlavné benefity?
Individuálny prístup
„Keby všetky deti chodili do montessori škôlky, nebolo by treba psychológov.“ Tieto slová svojho času vyšli od samotného Sigmunda Freuda. V čom teda tkvie podstata?
V montessori škôlkach je snaha ku každému dieťaťu pristupovať maximálne individuálne na základe jeho aktuálnych potrieb v danom čase, zameriavať sa na to, čo dieťa práve potrebuje. Deti majú možnosť pracovať vlastným tempom, nie sú poravnávané s inými deťmi, pracujú na základe svojej vnútornej motivácie. Pomôcky, s ktorými majú deti v montessori škôlkach možnosť pracovať, sú navrhnuté tak, aby odrážali ich záujem a potreby v danom veku. Deti nie sú tlačené žiadnymi tabuľkami, ktoré určujú, čo by mali v danom veku ovládať. Samy svojou činnosťou a zodpovednosťou za vlastnú voľbu dozrievajú k zložitejším a komplexnejším aktivitám.
Vekovo zmiešané skupiny
Pre montessori zariadenia je typická vekovo zmiešaná skupina detí. To znamená, že v školke v rámci jednej „triedy“ – jedného kolektívu – nájdete deti približne od 3 do 6 rokov. Vekový rozdiel deťom umožňuje cez spoluprácu rozvíjať vzájomné vzťahy, ktoré nie sú poznačené súťaživosťou a súperením. Mladším deťom to umožňuje učiť sa, pozorovať a inšpirovať sa staršími. V prípade potreby často vyhľadávajú pomoc u starších kamarátov, nemusia sa hneď obracať na učiteľa. Staršie deti sa zase učia pomáhať a byť ohľaduplné k svojim mladším kamarátom. V ideálnom prípade si dieťa počas svojho niekoľkoročného fungovania v škôlke zažije všetky štádia: nováčik, skúsený škôlkar a aj „senior“, ktorý má jednoduchšie aktivity určené mladším vekovým kategóriam tak dobre zvládnuté, že často môžu byť jeho vysvetlenie a rady pre malé dieťa dokonca viac príťažlivé ako od učiteľa.
Možnosť maximálne využiť potenciál každého dieťaťa
Nemusí to nutne znamenať, že každé dieťa bude v šiestich rokoch vedieť dokonale čítať, písať, počítať. Montessori metóda upúšťa od konvečných vývinových tabuliek a dáva každému dieťaťu priestor rozvíjať sa vlastným tempom. Dieťa má samo možnosť vyberať si a zamerať sa na aktivity, ktoré bude vykonávať, je u neho zachovaná vnútorná motivácia k danej činnosti. Venuje sa aktivitám, pri ktorých nachádza uspokojenie a vnútorné naplnenie. Ak sa nám podarí v deťoch zachovať nadšenie a vnútornú motiváciu pre ich rozvoj a objavovanie, dáme im omnoho viac, ako keď ich „donútime“ perfektne nakresliť riadok rovných, šikmých či zaoblených čiar. Budú sa učiť a napredovať nie preto, že sa to od nich očakáva, nie pre pochvaly či neskôr pre dobré známky, ale preto, že učenie bude pre ne mať hlbší zmysel, bude napĺňať ich vnútorné potreby. Nie je práve toto ten ideálny stav, ktorý by si prial každý rodič pre svoje dieťa?