Senzitívne obdobia

Senzitívne obdobia. Ďalší z nosných pojmov Montessori pedagogiky. Jedná so o obdobia zvýšenej citlivosti na určitú oblasť, obdobia intenzívneho záujmu o určité činnosti, ktoré rozvíjajú konkrétne zručnosti (lezenie, chodenie, reč, čítanie,…). Najviac týchto senzitívnych období môžeme badať vo veku do 6 rokov. A nie je to náhoda. V akom inom období spraví ľudská bytosť vo vývine také obrovské pokroky ako práve v tomto veku. Z bábätka, absolútne závislého na inej osobe, sa postupne stáva samostatná bytosť. Naučí sa vnímať, loziť, chodiť, plynule rozprávať, míľovými krokmi napreduje nielen jeho motorika ale aj psychosociálna oblasť. Často toto všetko berieme ako samozrejmosť, avšak keď sa nad týmto obdobím ranného detstva zamyslíme, rýchlo zistíme, že sa jedná o obdobie priam zázračných zmien.

 

Ako tieto obdobia ale rozpoznať a ako ich podporiť?
V princípe o týchto obdobiach vieme vcelku dosť a ak by sme chceli hovoriť vo všeobecnej rovine, môžeme ich zhrnúť nasledovne: *

  1. Pohyb
    Asi najväčší pomyselný skok spraví dieťa vo svojom prvom roku. A najviac zjavné to je na jeho hrubej motorike. Dieťa postupne objavuje svoje telo, začne sa prevalovať, plaziť, štvornožkovať, stavia sa na nohy a často spraví svoje prvé kroky. Staršie deti postupne behajú, skáču, šplhajú, zlepšujú udržiavanie rovnováhy a pod. Dôležité je deti v pohybe čo najviac podporovať, resp. ho neobmedzovať. Malé dieťa by malo čo najviac času stráviť na zemi, starším deťom sa snažme poskytnúť čo najväčší priestor na pohyb vonku. Nebráňme deťom v tom čo im je najprirodzenejšie. Nech lozia po preliezkach, po stromoch. Nechajme im priestor skúšať svoje limity (v rámci bezpečnosti). Dobre zvládnuté hrubomotorické zručnosti sú totiž ideálnym odrazovým mostíkom k ďalším aktivitám.
  2. Poriadok
    Toto obdobie je veľmi silné do cca 4. roku. Dieťa vyhľadáva istú rutinu, opakovanie ritálov, dôslednosť. Pravidelné a opakujúce sa činnosti dávajú dieťaťu pocit istoty, upokojujú ho. Pre deti v tomto období je veľmi dôležité, že všetko má svoje miesto. Jedna z aktivít spadajúca pod potrebu poriadku je napríklad triedenie. Pripravme deťom takéto aktivity – v domácnosti ich nájdeme veľa. Triedenie prádla po praní, párovanie ponožiek, triedenie príboru do príborníku. Ak sa nám bežné aktivity minú, môžeme deťom pripraviť aktivity do poličky v detskej izbe – triedenie gombíkov podľa veľkosti, tvaru; triedenie podľa farby a pod. Možností je neúrekom.
  3. Malé predmety
    Fascinácia detí malými predmetmi je naozaj veľká. Koľkí z nás, rodičov, našli malé, ešte nechodiace dieťa válať sa na koberci, nevšímajúc si žiadnu z hračiek a vyťahujúc si každú smietku spadnutú na zemi. Staršie deti priam milujú hru s malými predmetmi, fascinujú ich detaily. Vďaka manipulácii s nimi si skvelo trénujú jemnú motoriku , rozvíjajú koordináciu oko – ruka.
  4. Zmyslové vnímanie
    Deti vnímají svet okolo seba zmyslami. Potrebujú všetko vidieť, počuť, ochutnať, chytiť. Je to jednoducho ich spôsob vnímania okolitého sveta. V Montessori pedagigoke sa rozvoju zmyslov venuje obrovský priestor, množstvo materálu v Montessori predškolských zariadeniach je venovaných práve tejto oblasti. Rozvíjajme zmysly dieťaťa aj v domácom prostredí. Vystavujme ich novým chutiam, snažme sa cibriť ich čuch. Rozvíjajme ich sluchové vnímanie, vnímanie hudby a hudobnyých nástrojov. Dovoľme im „ochytať“ si všetko čo môžu. Jednoducho povedané, nezanedbávajme žiadny zo zmyslov. K ich rozvoju máme úžasný priestor, ktorý nám ponúka každý nový deň.
  5. Reč a jazyk
    Najväčšia citlovosť na jazyk a reč je u človek práve v období od narodenia po cca 6 rokov. Dieťa je priťahované ľudskou rečou. Pozoruje, ako sa nám pohybujú pery, ako artikulujeme, aké zvuky vydávame. Veľmi skoro začína „bľabotať“ a snaží sa napodobňovať to čo s perami a ústami robíme my. Od rôznych zvukov začnú deti tvoriť slová, zo slov vety. V tomto období má dieťa citlivé obdobie naučiť sa nielen svoj materinský jazyk, s ľahkosťou sa učí aj iné jazyky. Je veľmi dôležité na dieťa a s dieťatom sa často rozprávať. Tiež nikdy nie je príliš skoro na zoznámenie detí s knihami. Už aj veľmi malé deti rady v knihách listujú, rady nás počúvajú keď im čítame. Nič nepokazíme ani častým spievaním pesničiek a rozprávaním básničiek. Týmto všetkým podporujeme jeho jazykový rast, prehlbujeme slovnú zásobu, učíme ho vyjadrovať sa.
    K téme citlivosti na reč a jazyk nepochybne patrí aj senzitívne obdobie na písanie a čítanie. Nakoľko je táto téma ale veľmi obsiahla, v budúcnosti sa jej povenujeme obšírnejšie v jednom z našich ďalších článkov.
  6. Matematika
    Matematika je ďalšou z veľkých tém Montessori prístupu. Mária Montessori verila, že každé dieťa má matematické zmýšlanie. Pomôcky, ktoré vytvorila dávajú deťom priestor si čisla „zažiť“. Citlivosť na túto oblasť začína niekedy okolo 4tého roku. Prístup k problematike množstva a čísel prepracovala do takých detailov, že z neho v dnešnej dobe čerpajú aj mnohé ďalšie prístupy. Opäť sa jedná o veľmi komplexnú tému, ktorej sa detailnejšie budeme venovať neskôr.
  7. Sociálne zručnosti
    V rannom detstve si dieťa buduje základ svojich sociálnych zručností pre celý nadchádzajúci život. Od úplnej pripútanosti na matku a najbližšiu rodinu sa postupne začína osamostatňovať, učí sa žiť v harmónii s inými, riešiť prvé konflikty. Učí sa deliť ale aj si vedieť presadiť svoje. Učí sa zvládať svoje emócie a hnev. Je to veľmi dlhý a celkom náročný proces, hoci prirodzený. V tejto oblasti viac ako v ktorejkoľvek inej platí, že sa dieťa učí pozorovaním. Pomôžme deťom svojím príkladom. To ako dieťa vidí nás riešiť konflikty, správať sa v medziľudských vzťahoch, zvládať svoje emócie, sa takmer s určitosťou odrazí v tom, ako bude v budúcnosti samé reagovať. Na to nikdy nezabúdajme. 🙂

*ide o rámcové zhrnutie, v rôznej literatúre môžete nájsť rozdelenia, ktoré sa môžu v niektorých bodoch líšiť. Toto rozdelenie je zamerané na fázy, ktoré najviac zaujímajú rodičov.

Prihláška

Tu si môžete stiahnuť registračný formulár a vyplnený ho poslať na email montesmile@montessori-zilina.sk alebo priniesť osobne.